Matige vangsten aan het N-H KANAAL TE SPIJKERBOOR.

Maandag, 8 juli 2019

Afgelopen zondag moesten de mannen van H.S.V de VRIJE VISSER uit Noordwijk weer aan de slag voor hun 5e competitie wedstrijd opnieuw in het N-H Kanaal. Opnieuw zeg ik omdat ik ook bij andere verenigingen zie dat de vangsten terug lopen op het kanaal. Promotie filmpjes en goede uitslagen afgelopen jaren hebben geleid tot..

Afgelopen zondag moesten de mannen van H.S.V de VRIJE VISSER uit Noordwijk weer aan de slag voor hun 5e competitie wedstrijd opnieuw in het N-H Kanaal .
Opnieuw zeg ik omdat ik ook bij andere verenigingen zie dat de vangsten terug lopen op het kanaal .
Promotie filmpjes en goede uitslagen afgelopen jaren hebben geleid tot zeer grote hengeldruk op dit Fantastische vis water .
Dat betekend dat zowat het hele wedstrijd gebeuren uit het gehele land hier naar toe afreist om nog wat vis te kunnen vangen .
Als dit zo blijft durf ik te zeggen dat dit TOP water er niet zo lang meer is als top water .
Het word namelijk dood gevist denk ik .
Jammer -jammer is dat en laten we hopen dat mijn woorden niet gaan uitkomen .
Nu naar afgelopen zondag .
De gehele week al overleg met elkaar om wat te gaan doen .
Het zeer warme weer was dan ook de reden dat we besloten om zondag een uur eerder te gaan vissen .
I.P.V 06.45 te beginnen werd het 05.45 en dat betekend met een uurtje rijden dat je wekkertje schrik niet s, nachts om 02.45 gaat en 03.30 je weg moet .!!!
Ja je moet wat over hebben om tegenwoordig nog een vissie te vangen .
Zaterdag kon je NIET op straat komen het was 40 graden in het land en zouden de vissen daar ook last van hebben ?
Zaterdag kwam vis maat Ces al het aas halen en werd er gezegd KAN JE MAAR EEN VISSIE VANGEN .
Gelukkig zondag ochtend wat verandering en lagere temperaturen
O3.30 stond ik met een peuki in me bakkes te wachten op Cees in de straat en werd er vetrokken naar het noord -Hollandse .
Bij het brug restaurant zag ik de bekende auto,s al staan die nog effe een bakkie deden , wij reden door richting Purmerend NAAR DE WEDSTRIJDBAAN TOE .
Dar aangekomen waren JOHAN -VRIES EN ARIE net klaar met de baan uit te zetten (mannen bedankt ) en werd er gewacht op de andere vissers .
Mooi stukkie uitgezet , wind in het ruggetje en veel activiteit in het water van aanwezige vis , maar dat zegt niks tegenwoordig
Spullen opzetten en 05.45 beginnen tot 10.45 en ik besloot naar de overkant te gaan en een plek op 13 meter met de picker .
Na aangevoerd te hebben kregen de meeste hengelaars al gauw beet aan de overkant , maar wel van kleine vis !!
Maar ja er werd wat gevangen .
Zat zelf in het midden van de baan op n.r 8 met naast me links Cor en rechts van mij Dirk de tovenaar van Rijn .
Dat werd lastig .
Na 2 uurtjes ving ik Nadat Ton bij mij kwam klagen dat hij met de stok nog geen beet gehad even kijken .
Prompt pakte ik 2 zware platten aan de overkant in 7 minuten .
Zij nog blijf staan bij me je brengt geluk .
Toen daarna ging de wind totaal om en zaten de weer voorspellers
er weer dik naast de wind draaide totaal naar noord en kwam recht in het kanaal te staan en dat met kracht 5-6 niet meer te vissen voor mij en andere feederaars dit i.v.m juist gooien !!!
Zwaarder korf eraan en proberen die 40 -45 meter te overbruggen , nou dat viel niet mee voor mij (LES van ben denk ik hahah)
Ook vielen daar en net als bij andere totaal de beten weg en ving ik zelf in 2 uur nog wat kleine visjes , maar was het voor vele voorbij .
Op n.r 1 zat stokker 1e klas Johan die met die vele wind zijn stok BRAK ONDER ZIJN STEUN !!
EN TERUG MOEST NAAR DE PICKER OP ZIJN PLEK .
Pakte nog goed uit want hij ving wel vis en bij vele feederaars werd er niks gevangen kort !!!
(kop stek denk ik ) Johan eindige vandaag op 11.200 gram en ws een van de uitschieters , maar de echte uitschieter vandaag was FEEDERKANON Ben van de ark op n.2 (wel ook een kop stek natuurlijk , maar wel de overtuigende winnaar met 17.550 gram !
Als je dan weet dat ik zelf THEO 3e werd daarna met 5.400 gram weten jullie genoeg .
Alleen Cees kwam op plek 11 nog boven de 5 kilo en de rest moest het met minder doen en zelfs Ton met de stok een o !
Ook Koos en Arie met de stok was een drama , omdat zij ook moesten inkorten van hengel i.v.m de storm die opstak .
Ron en Phil bleven hangen onder de 5 kilo en mijn buren Cor en Dirk kwamen niet boven de 5 kilo uit .
Gert-jan op de staart had het ook niet makkelijk met die wind en kwam tot 3.100 GRAM .
Jammer -jammer VAN DEZE DAG dat het zo moest gaan lopen .
Zonder die storm was de uitslag misschien wat hoger gewest , maar zeker niet wat er eigenlijk moet worden gevangen .
Laten we niet klagen , want kijk eens na wedstrijd uitslagen in brabant -en groningen en drenthe dan mag je nog blij zijn dat wij 5 kilo vangen .
Hopelijk gaat de druk er wat vanaf in dit water al ben ik er bang voor .
Hoe lang vissen we nog in openbare wateren en zijn we niet over gegeven aan vijver visserij .
Weg met de beroepsvisser , weg met de aalscholvers en weg met het te heldere water .
Hopelijk komt het goed .

UITSLAG 5E WEDSTRIJD
1 BEN VAN DE ARK 17.550 GRAM
2 JOHAN PUPER (KOP ) 11.200 GRAM
3 THEO MEEUWENOORD 5.400 GRAM
4 CEES VAN RHIJN 5.100 GRAM
5 RON PUPER 4.900 GRAM
6 PHIL MULDER 4.850 GRAM
7 COR HOFSTEDE 4.275 GRAM
8 DIRK VAN RIJN 4.250 GRAM
9 GERT-JAN VERKERK (STAART ) 3.100 GRAM
10 VRIES STOMPHORST 2.750 GRAM
11 KOOS VAN DE ARK 0.400 GRAM
12 ARIE SCHOUTEN 0.350 GRAM .
13 TON KOOPMAN 0 GRAM .