Wim v/d Helm en Marcel Burgmans winnen de koppelwedstrijd van de Vrije Visser met ruim 67 kilo + FOTO'S!

Dinsdag, 8 mei 2018

Zaterdag 6 mei staat al maandenlang genoteerd als dé dag voor HSV de Vrije Visser uit Noordwijk, want hierop is de grote jaarlijkse koppelwedstrijd van de club gepland. Daarvoor is een gedegen organisatie en veel 'geregel' voor nodig en niets mag aan het toeval worden overgelaten. Laat dat maar over aan Theo (Meeuwenoord) en Cees (van Rijn) en hun mannen, bijna wekelijks werd er update gedaan van de berichtgeving over de wedstrijd en ook de afgelopen week zijn zij dagelijks in de weer geweest met de voorbereiding. Alleen dan kan/mag je vertrouwen op een goed verloop v/d wedstrijd en het werd succesvol!...

Zaterdag 6 mei staat al maandenlang genoteerd als dé dag voor HSV de Vrije Visser uit Noordwijk, want hierop is de grote jaarlijkse koppelwedstrijd van de club gepland. Daarvoor is een gedegen organisatie en veel `geregel` voor nodig en niets mag aan het toeval worden overgelaten. Laat dat maar over aan Theo (Meeuwenoord) en Cees (van Rijn) en hun mannen, bijna wekelijks werd er update gedaan van de berichtgeving over de wedstrijd en ook de afgelopen week zijn zij dagelijks in de weer geweest met de voorbereiding. Alleen dan kan/mag je vertrouwen op een goed verloop v/d wedstrijd en het werd succesvol!

Trappelend van ongeduld staan de eerste van de 90 deelnemende koppels al vroeg bij Café de Vriendschap in Akersloot, het nieuwe `onderkomen` van de Vrije Visser, op de stoep. Daar worden zij met een enthousiaste handdruk van Theo ontvangen voor de loting en verder `wegwijs` gemaakt door Cees. Overzichtelijk is aangegeven waar de 3 vakken tussen Akersloot en Alkmaar aan het NH Kanaal zijn uitgezet en vooraf wordt natuurlijk onder het genot van een bakkie eerst gediscussieerd over de kansen op de gelote stek. Want het NH Kanaal mag dan een hééél ander water zijn dan de Ringvaart, ook dit kanaal heeft - net als ieder ander water overigens - te maken met grillen en goede en slechte stekken. En dat zal dubbel en dwars bewaarheid worden, want ondanks de ca. 800 kilo die gezamenlijk wordt gevangen zijn er ook (een hele reeks) kantnummers waar de dobber of feedertop nauwelijks heeft bewogen.

Ben je één van de gelukkigen bij wie dat wel gebeurt, dan is het natuurlijk zaak hiervan gebruik te maken en er goed op in te spelen. Als je dan ook nog tot de topvissers van ons land behoort dan ben je al een heel eind op weg naar een spreekwoordelijke `gelopen race`. Zo zijn er koppels die werkelijk vanaf de eerste inzet van de feeder al `in de brasem` zitten en dit zomaar een paar uur vol kunnen houden. Met eigen ogen zie ik dat beide koppelmaten rechts van mij soms gelijktijdig vis vangen en dan schiet je lekker op!

Ook de vaste stok levert hier en daar direct vis op al is dat in eerste instantie wel van het kleine(re) soort. Soms wordt pas later overgeschakeld naar de stok nadat het op de feeder `stil` is geworden en sommige zitten dan óók gelijk `in de platten`, om maar even aan te geven hoe raar het kan lopen. Deelnemer Koos de Boer weet zelfs in zijn eentje op stek C89 ruim 32 kilo boven water te brengen met de vaste stok! Het is dat een boot zijn voerstek ruïneert, anders was de vangst nog hoger uitgevallen.

Na 2,5 uur, dus halverwege de wedstrijd, valt ineens voor een groot gedeelte de stroming weg, of dat positief of negatief van invloed is geweest....? Ook wordt er melding gemaakt van een opmerkelijke vangst van 6,5 kilo aan baars op een stek nabij het pontje. Heel verrassend allemaal maar dat is nu eenmaal (wedstrijd)vissen. Zoals altijd komen er natuurlijk winnaars boven drijven en het koppel dat het best met de geschetste situatie weet om te gaan is Wim v/d Helm en Marcel Burgmans.

In vak B weten zij het geweldige gewicht van 67,6 kilo boven water te krijgen. Op de prijsuitreiking worden zij daarvoor dan ook terecht in het zonnetje gezet door de enthousiaste organisatoren Theo en Cees en krijgen zij naast de geldprijs voor de 1e plaats in het vak ook de extra `bonus` voor de algehele winst overhandigd. Andere vakwinnaars zijn Ad Schimmel en Ed v/d Polder in vak A en Ron Cramer en Dirk v/d Schaft in vak C met eveneens prachtige gewichten van respectievelijk 60,8kg en 59,9kg. Niet minder enthousiast krijgen de overige 15 prijswinnaars (5 in ieder vak) hun prijs overhandigd, waarna de 15 poulewinnaars aan de beurt zijn.

Onder dankzegging aan het personeel van Café de Vriendschap en aan de deelnemers voor hun aanwezigheid sluit Theo de dag af en gaat een ieder weer huiswaarts op het schappelijke tijdstip van 15.45 uur. Hieronder de uitslag en op naar volgend jaar.......!

Rinus Reichard

ER IS RUIM 800 KILO VIS GEVANGEN

VAK A: 305 KILO

VAK B: 300 KILO

VAK C: 215 KILO .

VAK A

1. AD SCHIMMEL -ED VAN DE POLDER 60.875 GRAM

2. PETER BOS-HANS MIEREMET 56.700 GRAM

3. WILLEM NOURIS -MARTIEN NACHTEGAAL 30.475 GRAM

4. BERT OTTEN -REMCO BEUKEMA 25.575 GRAM

5. DICK VERHAGE -B. SCHOKKER 17.750 GRAM

6. PIET KRUIT - WILLEM VAN DE WAL 17.175 GRAM

VAK B

1. MARCEL BURGMANS -WILLEM VAN DE HELM 67.625 GRAM (WINNAARS WEDSTRIJD 2018 )

2. FRANK STEENVOORDEN -PETER KOOPMAN 29.475 GRAM

3. ADRIAAN VAN ERK -PETER KOEVERMANS 24.600 GRAM

4. JAN VAN DAM -JAAP VAN DE STOEL 22.125 GRAM

5. KAREL PAARDEKOPER -MARTIEN DE JONG 18.975 GRAM

6. ROB BOSMAN -JOHN DEN HAAN 18.275 GRAM

VAK C

1. RON CRAMER -DIRK VAN DE SCHAFT 59.960 GRAM

2. KOOS DE BOER- E KROES 38.425 GRAM

3. RON STOORVOGEL -CHRIS VAN HET HART 20.275 GRAM

4. PIET DE GROOT -MARTIN ESKAMP 19.225 GRAM

5. J. SCHOL -W TIELBEKE 19.150 GRAM

6. JACCO IPPEL -SIPKO SIPKENS 15.600 GRAM

VOLGEND JAAR OMSTREEKS ZELFDE TIJD 12 MEI WORD DEZE WEDSTRIJD WEER GEORGANISEERD.